fredag 30. januar 2009

I <3 DC

Washington DC var AMAZING!
Vi dro ned til DC onsdag kveld med buss, det var en åtte timer lang busstur. Så jeg var sleep deprived da vi endelig kom frem til DC klokken 6.30am dagen etter. Da var det rett inn på the Verizon Center, til et Rally for March for Life. Her sang kristene (flinke) band, og unge folk holdt taler.
Dette bildet viser ikke så mye av den store salen, for det var tusenvis av mennesker som fylte hele salen. Etter the Rally, var det mass. Katolsk riktignok, men det har jeg blitt vant til nå. En haug med prester, biskoper og til og med en kardinal fra Vatikanet (med en message fra Paven) deltok i denne gudstjenesten. Det var ganske neat å se så mange kristene mennesker på et sted.



Da de hadde banket inn hva budskapet for the march var banket inn, nemlig PRO-LIFE, var vi klare til å gå ut å march for life. Det var utrolig koselig å gå i gatene, for det er så mange fine og viktige bygninger å se.

Det første er Library of Congress, hvor vi gikk inn. I Library of Congress er mange av USAs historiske dokumenter lagret. Den andre bygninger er av politisk betydning. OG den tredje bygningen er selveste CAPITOL BUILDING, hvor Barack H. Obama avla the oath of office og ble president to dager tidigere.

March for Life 2009

Aimee, Maggie og meg


Katie<3 Grunert, Maggie, meg, Jake og Michaela.

Richard vant Marens bloggspris for mest PRO-LIFE!


Etter the March, og besøk at the Library of Congress, dro vi til hotellet vårt Comfort INN, i Maryland. Har aldri vært så glad for å ta av meg skoene mine og slappe av i sengen. Vi dro ut å spiste på en Italiensk restaurant som lå like ved hotellet. Chillern. Jeg hadde egentlig en plan om å legge meg tidlig, for kroppen min var død, men siden mine romkamerater var Ji, Katie og Maggie gikk planen min i do. Maggie og jeg sammen = hyper time. Og vi delte seng, så kvelden besto av latterkrampe til klokken to, halv tre.

Vi våknet tidlig, spiste frokost for så å dra inn til Washington DC igjen. På dagens agenda sto et besøk til USAs Holocaust museum. Jeg har jo vært i konsentrasjons leirene før, og det er jo bare grunsomt det som skjedde. Men i dag gjorde en annen ting veldig stort inntrykk på meg. To Holocaust survivors satt der inne og snakket med folk. I vår gruppe hadde vi med oss Marc, en utvekslingsstudent fra Tyskland. Han ble veldig berørt av å være der, på gråten. Han gikk opp til mannen som hadde sittet i Birkenau, og ba om unnskyldning. Jeg synes dette var så sterkt, klarer ikke forklare, men måten han sa det på og måten de så hverandre i øynene. Mannen svarte "It isn't youFetr fault", Marc bare nikket, for han klarte ikke svare siden han var helt på gråten.

Vi spiste lunsj ute i solen, det var varmt! Vi kunne sitte med langarmete gensere og det varmet godt på ryggen.

HERLIG.

Litt senere på dagen kom bussen og plukket oss opp og kjørte oss til The Basilica (en nydelig katolsk kirke), hvor vi hadde gudtjeneste og chillet uten for i solen.

Kirken og alle menneskene fra vårt kirke dynasti, som deltok i March for Life (ja, vi fikk t-skjorter for annledningen)

Vi spiste maaat på hovedtogstasjonen der, hvor vi også SHOPPET for det var butikker der. Jeg kjøpte en ekstremt kul PRESIDENT OBAMA t-skjorte, selv om jeg personlig ikke er 100 prosent begeistret for han, men han er jo presidenten, så man burde jo støtte han. Oh yeah. Ellers kjøpte jeg et elskbart skjerf og en hårbøyle. Amen.

After dinnaH dro vi til the National Mall of Washington DC, hvor alle memorials og alt er.


Maggie, meg og Lincoln (Lincoln Memorial), og bilde nr. 2 er av Maggie og meg med Washington Monument i bakgrunn


JA, VI ELSKER DETTE LANDET! Maggie og Matt Grunert, oh yeah.

Samme kveld så vi THE WHITE HOUSE, men dette var en skuffelse, fordi vi var sykt langt borte fra det av security reasons og det var mørkt, så bildene er dårlige.

Dagen etter reiste vi heimatt, denne bussturen var heidundranes gøy. Vi stoppet og spiste lunsj i Delaware, og var hjemme i kalde Watertown klokken 5.30pm.

Alt i alt en helt fantastisk tur!
-Maren

7 kommentarer:

Anonym sa...

FY SØREN. Fikk skikkelig frysninger da jeg leste om gutten som ba om unnskyldning! Så utrolig vakkert!

Så bra at du har at det skikkelig bra!! Ha det fint i Hawaii også :) MISUNNELIG!

Anonym sa...

FETTTTTTTTTT!!

Anonym sa...

Det hørtes ut som en fantastisk tur!
Både gøy og interessant!
Hun Maggie ser utrolig søt ut :)

Anonym sa...

å gud, det med han gutten.. ble helt rusk, jeg. så bra at du er så flink til å ta bilder og forklare hvor du har vært. kjempespennende. har du smakt cinnabon enda?? jeg elsker obama!

Marit og Synnøve sa...

fine maren! <3
jeg gleder meg til new york!! og jeg har skaffet meg en blogg! :D
og jeg savner deg! :*

Anonym sa...

dritbra blogg! må du ta en slags "prøve" eller noe når du kommer tilbake til norge for å få året godskjent? :) har du noen gang vurdert å bli modell? :)

klem emily

Anonym sa...

kan du oppdatere snart? (a) :-D